پخش فیلم «خانواده ملیله‌چی» در زادروز شهرام عبدلی + زمان پخش تشویق، اما استون در جشنواره کن برای «انواع مهربانی» «اسکار» به روایت امیر کربلایی‌زاده «زهرا خوشکام» همیر علی حاتمی در خاک آرام گرفت + تصاویر همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد پخش فصل جدید «تا نیایش» از حرم مطهر امام رضا (ع) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عکس‌نوشت | آن عکس فقط یک جایزه نبود پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان رضوی در ماهی که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره عثمان محمدپرست، خنیاگری که سازش برای خیر کوک بود صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ «علیرضا عصار» مجری تلویزیون شد
سرخط خبرها

تقدم در سلام کردن در بیان امام حسین (ع)

  • کد خبر: ۱۵۱۷۰۰
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
تقدم در سلام کردن در بیان امام حسین (ع)
سلام احترام به دیگری است و مایه افزایش محبت و صمیمیت است. سلام درخواست ایمنی برای مخاطب و نشانه صلح است.

در روز‌های آتی، میلاد باسعادت امام حسین (ع) را پیش‌رو داریم. به این مناسبت فرخنده به شرح و بست یکی از توصیه‌های ایشان می‌پردازیم؛ آغازگری و پیش‌دستی در سلام کردن چه پاداشی دارد؟ یکی از آداب اسلامی سلام، زمان ملاقات و رسیدن و رویارویی با دیگری است. در آموزه‌های اخلاقی اسلام سلام‌کردن نشانه تواضع به‌شمار آمده است.

سلام احترام به دیگری است و مایه افزایش محبت و صمیمیت است. سلام درخواست ایمنی برای مخاطب و نشانه صلح است. سلام، ظرف تقاضای سلامتی و تندرستی برای انسان‌هاست. سلام یکی از نام‌های خداست. (سوره حشر، آیه ۲۳) سلام تحیت اهل بهشت است. (سوره یونس، آیه ۱۰). سلام سنت نبوی و اهل بیت (ع) است. آنچه در سلام مهم است «تقدم» در سلام‌کردن و پیش‌دستی در سلام‌کردن است. امام حسین (ع) در این ارتباط فرموده‌اند: لِلسَّلامِ سَبعونَ حَسَنَةً، تِسعٌ وَ سِتّونَ لِلمُبتَدِیء و واحِدَةٌ لِلّرادٍّ یعنی برای سلام هفتاد حسنه و ثواب و پاداش نیک است شصت و نه حسنه برای آغازگر و سلام‌کننده است و یک حسنه برای پاسخ‌گوست. (تحف‌العقول عن آل الرسول (ص)، ص ۲۴۸) (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۲۰) (مستدرک الوسائل، ج ۸، ص ۳۵۷)

با اینکه سلام‌کردن مستحب و پاسخ‌دادن واجب است، اما پاداش سلام‌کننده به‌مراتب بیشتر از کسی است که جواب می‌دهد. براساس این بیان اباعبدا... الحسین (ع)، اصل سلام دارای حسنه است. سلام کار نیک و پسندیده و جمیل و باارزش است. سلام‌کردن و پاسخ‌دادن سراسر دارای حسنه است. در این میان پاداش برتر از کسی است که آغاز به سلام کند. سلام‌کردن علامت ضعف یا کوچکی نیست. آغازگری در سلام امتیاز بزرگی است و نشانه شخصیت و بزرگواری انسان است و شصت‌ونه برابر پاسخگویی ارزش دارد. این پاداش بزرگ برای پیش‌دستی در سلام، عامل ترویج سلام در جامعه و تشویق انسان‌ها بر سلام‌کردن است.

انسان با سلام‌کردن برای مخاطب خویش، پاکی و رهایی از عیب و عافیت جسمی و روحی را از خداوند درخواست می‌کند. کوتاهی در سلام‌کردن موجب محروم‌شدن از پاداش تقدم در سلام می‌شود. سلام یک اصل اخلاقی در آداب معاشرت در جامعه اسلامی است و باعث نشاط و شادابی و شادمانی است. در جامعه‌ای که افراد در پیش‌گامی در سلام‌کردن مسابقه می‌دهند، حسنات و برکات الهی فراگیر می‌شود. رواج سلام در اجتماع عامل بهبودی روابط اجتماعی و کاهش درگیری‌ها و خشونت می‌شود. سلام دشمنی‌ها و کینه‌ها و ناراحتی‌ها را می‌زداید و روابط بین مسلمانان را سالم می‌کند. با سلام‌کردن، قهر‌ها و قطع رحم‌ها به آشتی و صله‌رحم تبدیل می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->